Tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este (aan het Comomeer in Italië) kwam deze Maserati MC12 Corsa uit 2007 voorbij.
In 2004 presenteerde Maserati de MC12 aan het publiek. Dit was een supersportwagen met een techniek die dicht bij die van de Ferrari Enzo lag en werd aangedreven door dezelfde 6.0 V12-motor. De krachtbron in de Maserati genereerde echter slechts 630 pk, dus 30 pk minder dan in de Enzo. En in tegenstelling tot de Enzo was de MC12 vanaf het begin ontworpen als racewagen. In 2004 werden 25 straatversies geproduceerd voor homologatie om te kunnen deelnemen aan de FIA GT1-categorie. De grote vraag leidde in 2005 tot een tweede serie van nog eens 25 MC12-racers.
De naam MC12 staat overigens voor de Maserati Corsa 12-cilinder. Alle standaard straatauto’s waren uitgevoerd in parelwit en afgewerkt met blauwe dorpels. Dit was een eerbetoon aan een kleurencombinatie die Maserati in de jaren 50 veelvuldig zag. De raceversie MC12 GT1 is op zijn beurt nauw verwant aan de Ferrari FXX en kende vanaf het begin een zeer succesvolle carrière. Tussen 2005 en 2009 passeerde deze snelheidsduivel de finishlijn en behaalde de overwinning in talloze races en won hij meerdere keren de titel in het FIA GT-wereldkampioenschap. De auto won ook de prestigieuze 24-uursrace van Spa-Francorchamps. De Maserati MC12 Corsa is direct gebaseerd op de succesvolle MC12 GT1-racewagen. Maserati lanceerde in 2006 nog een gelimiteerde editie ter ere van de debuutoverwinning van de coureur in de 24 uur van Spa-Francorchamps en zijn overwinning in het eerste FIA-GT1 Wereldkampioenschap in 2005. Slechts 12 exemplaren van deze gelimiteerde editie werden geproduceerd in een miniserie: de MC12 Corsa. Deze high-end auto’s waren niet bedoeld voor licentieverlening op de weg. Het uiterlijk van de Corsa imiteerde de GT1-versie, hoewel hij was uitgerust met een hardtop in plaats van het Targa-ontwerp dat voor de straatversie werd gebruikt. Visuele aanwijzingen die verschillen met de straatversie benadrukken, worden geleverd door de velgen, het interieur en de achterspoiler. In tegenstelling tot de ‘standaard’ MC12 werden de meeste exemplaren van de Corsa-versie geleverd in ‘Victory Blue’. De MC12 Corsa heeft een versie van de 6,0-liter V12 uit de Ferrari Enzo die technisch verder werd doorontwikkeld. De motor leverde 755 pk en was daarmee zo’n 120 pk krachtiger dan de straatversie, en woog tegelijkertijd zo’n 200 kilogram minder. De resulterende vermogen-gewichtsverhouding maakte een acceleratie van 0 naar 200 km/u (125 mph) in slechts 6,4 seconden mogelijk. Deze high-performance auto weegt slechts 1.150 kilogram. De hier gepresenteerde Corsa met chassisnummer 0001 en gespoten in Victory Blue is een van de slechts drie auto’s die een vergunning voor gebruik op de weg kreeg. Tot op de dag van vandaag is de Maserati MC12 Corsa de krachtigste en meest extreme Maserati die ooit is geproduceerd.