Het is de snelste Skoda, maar is ‘ie ook leuk genoeg om het waar te maken?

De Skoda Elroq RS is de snelste accelererende Skoda ooit, en dat is een prestatie die niet onopgemerkt blijft. En dit productiemodel is niet alleen snel, maar ook de snelst ladende Skoda tot nu toe.

De RS-modellen van Skoda hebben een interessante geschiedenis, beginnend met de Fabia RS TDI en gevolgd door de Octavia RS en Kodiaq RS. De Elroq RS is een kleinere versie van de Enyaq en heeft al meer dan 2500 exemplaren in Nederland verkocht.

Specificaties
De Elroq RS is uitgerust met twee elektromotoren die samen 340 pk leveren. De acceleratie van 0 naar 100 km/u gebeurt in 5,4 seconden, wat het de snelste accelererende Skoda maakt. De topsnelheid is 180 km/u, wat niet uitzonderlijk is, maar wel voldoende voor de meeste bestuurders.

De Elroq RS heeft een pieklaadvermogen van 185 kilowatt, wat betekent dat hij snel kan opladen bij DC snelladers zoals Fastnet of Ionity. In de praktijk kan de auto van 10% naar 80% opladen in ongeveer 26 minuten. De actieradius bedraagt 549 kilometer volgens de WLTP-norm, wat een nette prestatie is voor een elektrische auto met een accu van 84 kilowattuur.

Ontwerp
De Elroq RS heeft een opvallend uiterlijk, met een kleur genaamd Mamba Green, die doet denken aan een tennisbal. Het ontwerp bevat hoogglans zwarte accenten, zoals het Skoda-logo, spiegelkappen en raamlijsten. De auto heeft ook een sportieve uitstraling met 21-inch velgen en een aangepaste voorbumper.

Het interieur van de Elroq RS is goed doordacht, met een combinatie van microvezel en kunstleer. De sportstoelen zijn comfortabel en bieden een goede ondersteuning. De auto is uitgerust met moderne technologie, waaronder een navigatiesysteem en stoelverwarming. Een massagefunctie voor de passagiersstoel is ook beschikbaar, wat een luxe toevoeging is voor lange ritten.

Rijervaring
De rijervaring van de Elroq RS is gemengd. Hoewel de auto snel accelereert, is het rempedaal niet zo responsief als men zou hopen. Het voelt een beetje sponsig aan, wat de sportieve ervaring kan verminderen. De auto is ontworpen voor veiligheid en voorspelbaarheid, maar biedt niet het spannende rijgedrag dat sommige bestuurders verwachten van een RS-model.

De Elroq RS is geschikt voor sneeuw en losse ondergronden, met een trekcapaciteit van tot 1400 kilogram. Dit maakt het een praktische keuze voor bestuurders die een veelzijdige elektrische auto zoeken.

Prijs
De prijs van de Skoda Elroq RS begint bij 52.990 euro, wat het een competitieve optie maakt in zijn segment. Voor deze prijs krijg je een goed uitgeruste auto, maar het is ook duurder dan de instapper van de Elroq, die begint bij 35.000 euro.

#Elroq, #Elroq RS, #groen, #rijtest, #Skoda, #Wouter

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *