De Alfa Romeo 156 is een iconisch model dat zijn stempel heeft gedrukt op de autowereld. Wat veel mensen echter niet weten, is dat de Sportwagon versie oorspronkelijk niet op de introductiekalender van Alfa Romeo stond.
In 1993 vroeg het management van Alfa Romeo aan de engineers en de ontwerpafdeling om een opvolger voor de Alfa Romeo 155 te ontwikkelen. Aanvankelijk werd er alleen gekeken naar een sedan.
De ontwerpers, onder leiding van Walter de Silva, werkten samen met externe partijen zoals Pininfarina en Giugiaro om een aantrekkelijk ontwerp te creëren. Het ontwerpteam besloot om elementen van de historische Alfa Romeo-modellen, zoals de Giulietta uit de jaren ’50, te integreren in de nieuwe 156. Walter de Silva wilde een renaissance voor Alfa Romeo creëren, vergelijkbaar met wat de Giulietta destijds had bereikt. Dit leidde tot de ontwikkeling van een auto met een centrale Scudetto-grille, die het merk vertegenwoordigde.
Onthulling van de 156
In 1997 werd de Alfa Romeo 156 voor het eerst gepresenteerd op de IAA autoshow in Frankfurt. De auto werd met open armen ontvangen en won de titel “Auto van het Jaar 1998”. Dit succes leidde het management ertoe om zich te concentreren op de ontwikkeling van de Alfa Romeo 166, de opvolger van de 164.
De drang naar een Sportwagon
Ondanks het succes van de sedan, drong het ontwerpteam aan op de ontwikkeling van een stationwagon variant. Aanvankelijk wees het management dit verzoek af, maar na een tweede poging gaf men uiteindelijk groen licht. Ze gaven het team 20 maanden om het ontwerp en de productie van de Sportwagon te realiseren.
Ontwerp van de Sportwagon
Walter de Silva leidde opnieuw het ontwerpteam, waarbij de focus lag op het creëren van een aantrekkelijke en krachtige stationwagon. De codenaam voor het project was 932 PW, waarbij PW stond voor “Powerwagon”. Het ontwerp moest echter binnen een bepaald budget blijven en eenvoudig te integreren zijn in de bestaande productielijn van de sedan.
De productie en het succes
In 1998 werd de Alfa Romeo 156 Sportwagon gepresenteerd op de autoshow van Genève. De auto was een groot succes en ongeveer 70% van alle 156-verkopen bestond uit de Sportwagon variant. De productie liep door tot 2005, waarna de 156 werd opgevolgd door de 159, die wederom als sedan en als sportwagon beschikbaar kwam.
Kenteken van deze auto: 86-JL-BT